Zorgtechnologie: duurzaam of duurkoop

Het gebeurt nog steeds. Zelfs bij zorginstellingen met de beste bedoelingen. Een externe adviseur wordt ingehuurd en zo’n 10 in ‘het land’ marktpartijen krijgen de blijde boodschap om een tijd- en geldverslindend traject in te gaan om een opdracht te winnen. Inclusief 8 locatiebezoeken en 20 voorbesprekingen. En om het compleet te maken: “Of u wel even graag een MVO paragraaf opneemt in de aanbieding. Want dat weegt mee in de afweging“. Ook de uitkomsten zijn steevast hetzelfde. Een mooi en natuurlijk als meest duurzaam en (zorg)innovatief bestempelde omgeving. Iedereen in feeststemming tijdens de opening.

Het is een werkwijze die niet alleen te zien is bij nieuwbouw. Ook bij vervanging of renovatie is de “rip & replace” cultuur is nog steeds een bekend €-gedreven spel waarin veel marktpartijen (vraag én aanbod) blijven hangen. Hoe mooi de ambities ook geformuleerd, aan het einde van de rit is het de prijs die telt en is het afwachten voor de zorginstelling of de winnende partij ook daadwerkelijk een functionele oplossing levert. Het antwoord is op deze vraag is vooraf al bekend. Er wordt geleverd exact wat er in het bestek staat en de implementatie en het gebruik gaat flink in de papieren (lees: euro’s) lopen. Een echte verlies-verlies situatie.


Gratis advies is verkooppraat


Het is dan ook bijzonder om te zien dat er – op een uitzondering na – in deze tijd nog steeds dergelijke aanvragen uitgezet worden. Zeker in de zorgsector geldt dat (zorg)technologie zich sneller (door)ontwikkeld dan de looptijd van een aanbesteding voor nieuwbouw of renovatie. Helaas is er in deze processen nog steeds weinig plaats voor het écht het meedenken vanaf de werkvloer in de functionele oplossingen die nodig zijn.

En dat terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Investeer in een degelijke voorbereiding. Ga met alle interne belanghebbenden aan de slag en werk samen aan functioneel plan van eisen vóórdat je een technisch bestek laat adviseren. Betrek zo nodig tijdig marktpartijen en laat ze meedenken en hun praktijkervaring delen. Betaal ze er desnoods voor, want gratis advies is verkooppraat. Eis vanaf het begin flexibiliteit en merkonafhankelijkheid (of met mooiere woorden technische interoperabiliteit). Focus in de voorbereidingen als op een brede intern draagvlag, communicatie en implementatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.