VerdienmodelWie gelooft er dat je een mobiele telefoon écht gratis krijgt? Deze vraag stelde ik eens tijdens een workshop op het HIFI-event in Lelystad. Onder de aanwezigen HIFI-specialisten stak niemand de hand op. Er werd gelachen. Ik vervolgde: “Wie gelooft er dat het businessmodel van mobiele operators ook toepasbaar gaat zijn in de HIFI-wereld?” Slecht één hand ging omhoog.

Snelle realiteit
Verrassend. Althans, dat vind ik. Want hoe klein is de stap voor muziekdienst Spotify om aan het abonnement ook hardware te koppelen. Het maandtarief en je contractduur bepaalt de aanschafprijs van € 0 voor de instap-HIFI tot een klein bedrag voor professionele producten. En als we toch bezig zijn: de gratis TV bij een glasvezelverbinding is ook een serieuze. Of de vertaalslag van het Nèspresso verdienmodel (de koffie-cartridge) naar het witgoed? Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show, maar ik geloof dat deze tijden sneller op ons af komen dan we denken.

Consument zoekt waarde
Comfort, gemak, veiligheid en zekerheid. Daar zoekt de consument naar. Ook op gebied van audio/video en domotica. En dat tegen een reële prijs. De oorlog onder tablets en smartphone’s toont aan dat dit niet per definitie de laagste prijs hoeft te zijn.

De impact van nieuwe businessmodellen heeft niet alleen effect op de audio/videospecialist. Ook de domotica-systeem-integrator krijgt hier mee te maken. Beiden moeten gaan nadenken: waar ontstaat hun verdienmodel? Ik ben ervan overtuigd dat een nauwe samenwerking tussen beiden onontkoombaar is. Beiden hebben kennis die opgeteld onderscheidende waarde levert aan de consument. Vertaald naar een slim dienstenmodel ontstaat er een goed marktalternatief.

Durf te innoveren
De maatschappij verandert. De “handel” verandert. Het is om die reden dat er binnen Uneto-VNI een programma loopt rond het maken van nieuwe businessmodellen. Een programma waaraan leden uit de installatie en de technische detailhandel deel mogen nemen. Uniek? Nee hoor, even Googlen en er zijn veel van dit soort programma’s te vinden. En niet voor niets. Wat is uw verdienmodel?

En, is deze tijdsbestendig?
Stap uit de comfortzone. Ontdek uw groeizone.

 

(column maart 2014, Installatienet.nl)

3 thoughts on “Wat is uw verdienmodel?

  1. Leuke column. De gedachte is terecht. Ik heb eens geroepen of het mogelijk is om een gratis werkplek te ontwikkelen. De gedachte was gebaseerd op de producten die wij momenteel gratis aangeboden krijgen, Facebook, spotify, Twitter en de gratis games op internet. Of dat haalbaar is weet ik niet, het dwingt je wel om op een andere manier na te denken over de klantwaarde. Als het onderwerp ter sprake komt wordt er vaak heel glazig gekeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.