Van KETENdenken naar TOUWdenken

Van KETENdenken naar TOUWdenkenTouwdenken. Dit woord stond in een ICT-Magazine-column van Bart Stofberg. Het woord knalde van papier, direct toegevoegd aan mijn woordenschat en in verbinding gebracht met ketendenken. Deze twee woorden omschrijven de transitie van onze branche. Van ketendenken naar touwdenken.  

Zwakste schakel, sterkste touwen
Hoe sterk is de sterkste keten? U weet het antwoord al. In heel veel samenwerkingsprocessen gaat het juist hier mis. Want in lineair werkende praktijk staan ketenpartijen wanneer het erop aankomt nog steeds ‘op zichzelf’. Geen BIM, SCRUM of CO-CREATIE die dit verandert.

Heeft u wel eens zo’n écht visserstouw gezien? Strengen, met elkaar verweven tot een sterk touw. Breekt er een streng dan zorgen de andere strengen ervoor dat het touw intact blijft. Stelt u zich eens voor dat we op deze manier met elkaar gaan samenwerken.

Touwdenken en touwprocessen
Technologie wordt steeds complexer. Technieken integreren – al dan niet geautomatiseerd – steeds sneller. Het “levende gebouw” vraagt ons een integrale manier van werken op de volgende niveaus:

  1. Organisatie
  2. Medewerker
  3. Klant

#1 Organisatie – stop met rigide werkprocessen
Integrale projecten komen niet van de grond of worden niet succesvol wanneer we ten diepste in oude manieren blijven denken en in achterhaalde processen blijven werken. Stop met elke processtap minuscuul uit te schrijven in flowcarts. Maak richtinggevende kaders die het samenwerken en kennisdelen optimaal bevorderen. Stel dynamische projectteams samen. Snel wendbaar, resultaatgericht en gefocust op eindproduct. Als een gevlochten touw: met elkaar, voor elkaar. Samen verantwoordelijk.

#2 Medewerkers – het draait om competenties
In de projectteams werken geen afdelingen en functies samen, maar mensen. Ieder vanuit eigen rol, taak en competenties. Ik geloof daarom ook in projectteams. Bestaande uit twee cirkels. De eerste cirkel omvat de kernprojectleden; deze zijn continue essentieel in het project. De tweede cirkel omvat de medewerkers die de juiste waarde leveren op het moment dat dit nodig is. En zo gaan we van overdrachtsmomenten naar opschakelmomenten. Er ontstaat een touw waarin elke streng een wezenlijke bijdrage heeft.

#3 Klant – keten mij niet, boei mij
Als laatste benoemd zodat u deze het best onthoudt. Steeds vaker stelt de markt gegarandeerde functies boven de techniek waarmee u deze realiseert en aanbiedt. Functionaliteit die flexibel, betrouwbaar, veilig en duurzaam is. Toenemend is de wens van het gebruik van de oplossing belangrijker dan het bezit. Geen dwangbuis van techniek, maar constante verleiding in functies. Er ontstaan andere samenwerkingsverbanden. Meer dan eens een verband waarin één van de touwstrengen de klant zelf is.
Van samen werken naar samenwerken. Van KETENdenken naar TOUWdenken.
Ik geloof hier wel in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.