Op reis naar jezelf (deel 1)

Sociale innovatie en (jouw?) gedrag

Sociale innovatie is hot. Onderwerpen als samenwerken, leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en onderlinge communicatie kom je steeds vaker tegen in verschillende media. Het sleutelwoord is steeds ‘gedrag’. Nu is het erg gemakkelijk om over het gedrag van anderen te praten. Maar, hoe is jou of mijn gedrag? Waarom doe jij en ik de dingen zoals we ze doen?

Een persoonlijke reis
Het voelt in het begin vreemd om op onderzoek te gaan naar jezelf. Het vraagt daarom ook de nodige moed. Je meent namelijk dat jij de enige op de wereld bent die jezelf in alle uitingsvormen het beste kent. Niets is minder waar. Via een serie blogs deel ik graag ter inspiratie mijn ervaringen over mijn persoonlijke reis. Een reis met verschillende, wellicht herkenbare, emo-stadia. Variërend van <lelijk woord>- tot aan de eureka-momenten. De eerste tussenstop van deze reis is daarom inzicht krijgen in je persoonlijkheid.

TriMetrix: leer verbanden zien
Mijn eerste stap was het maken van een goed DISC-profiel. DISC staat voor de mate waarin jij in je gedrag Dominant, Invloed(rijk), Stabiel en Consciëntieus bent. Het profiel laat zien hoe jouw gedrag ‘bottom line’ is. In functie (bijvoorbeeld op je werk) of ontspannen (bijvoorbeeld thuis), maar ook in stressvolle situaties. Het DISC is een informatieve opstap naar bewustzijn. Nog leuker wordt het wanneer je snapt, waardoor dit gedrag tot stand komt. Welke drijfveren activeren jouw gedrag?

Een onderzoek in ‘Motivatoren’ geeft inzage in jouw drijfveren. Dat wat je doet, wordt namelijk in grote mate (onbewust) aangestuurd door wat je drijft. Er zijn 6 generieke drijfveren: intellectueel, esthetisch, sociaal, ideëel, individualistisch en zakelijk. Ik vond het leuk om mijn persoonlijke onderlinge verhouding te ontdekken. Het inzicht verklaarde en leerde mij het nodige.

De laatste stap in een TriMetrix-profiel is het ontdekken van je talenten achter de drijfveren. Een talent heb je, of niet. Een aanwezig talent is verder te ontwikkelen en – wanneer deze benut wordt – beïnvloed je drijfveren in positieve mate. Waarom? Iedereen wil vanuit nature graag doen waar hij of zij goed in is en zich prettig bij voelt. Dat uit zich vervolgens weer in gedrag, waarmee de cirkel weer rond is.

Gedrag is een boeiend iets. Althans: dat vind ik. Het ontmoeten van de leuke en minder leuke kanten van jezelf is (confronterend) leerzaam. Het verdiepen in gedrag helpt jezelf, maar ook de ander, beter te begrijpen.

(column: InstallatieNet.nl – augustus 2015)

“Begrijpen, leren en ontwikkelen. Vanuit deze 3 doelen ben ik deze persoonlijke reis gestart. Ik reis niet alleen. Aan de hand van een GoldenBox-methode helpt Koos van Raalte (De Zwerm Groep) mij. Mijn persoonlijke motto in dit proces: verbeter jezelf, verbeter je omgeving.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.