Het woordenboek omschrijft ‘vriend’ als: persoon waarmee men door gevoelens van genegenheid is verbonden. Zijn wij al vrienden? Waarschijnlijk nog niet. Maar met sociale media is dit in luttele seconden geregeld.

Elke dag kom je ze tegen. Mensen die de mogelijkheden van LinkedIn beperken tot een digitale visitekaartjesmap. Die twitteren om het twitteren. Die de term levensgebeurtenis op Facebook vertalen als minuut-tot-minuut dagboek. Waarbij privacy gelijk staat aan openbaarheid. Boze mensen, door een verkeerd begrepen bericht van 140 tekens. Social media heeft de wereld van onderlinge verhoudingen op z’n kop gezet. Volgens critici zijn het daarmee zelfs asociale media.

Ook bedrijven zijn niet gelijkgestemd als het om social media gaat. Sommigen zien het als communicatiemiddel met wat interactie. Anderen als marketinginstrument handig voor de dagaanbieding. Er zijn ook bedrijven die handboeken of protocollen schrijven. Over óf en hóé je het als werknemer mag gebruiken. Ja – geloof het of niet – er zijn zelfs bedrijven die het fenomeen volledig negeren. Jammer, want daarmee mis je kansen. Social media. Er kan veel, er is veel. Best lastig om daarin je persoonlijke of bedrijfsmatige weg te vinden. Één ding weet ik zeker: het is niet meer weg te denken.

Terug naar de openingszin. Vanuit het oogpunt social media moet u de betekenis van het woord vriend maar ruim nemen. Misschien wordt het hoog tijd voor een aanvulling in het woordenboek. Vriend: een verbintenis tussen twee mensen via een digitaal platform.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.