dialoogMensen doen zaken met mensen. De manier waarop dit gebeurt verandert. Met ongekende snelheid. De gevolgen? Het webwinkelen ondermijnt het klassieke winkelbedrijf. Het volume van online sales neemt jaar na jaar toe. Gebeurt het tegenovergestelde van mijn stelling? Ik denk van niet. Het is tijd voor de dialoog via sociale media.

Durf te vragen
Wat wel gebeurd is dat mensen zich vaker en beter oriënteren via internet. De mening van onpartijdig publiek is hierin belangrijk. Men stelt eenvoudig vragen via sociale media. Bijvoorbeeld: “Mijn ketel is stuk. Welk merk kan ik het beste kiezen? #dtv” of “Waar moet ik op letten bij het kopen van #zonnepanelen? #dtv”. Twitter is hierin laagdrempelig en snel voor de vraagsteller. Zeker met die hashtags (#). En daarmee ook voor u. Door gericht te “luisteren” zijn dit soort vragen (#) te filteren en bieden ze u kansen wanneer u of uw medewerker de dialoog aangaat.
Ook LinkedIn kent dergelijke – meer zakelijke – mogelijkheden. Bijvoorbeeld via deelname aan groepen. Wees op dit platform actief door de dialoog aan te gaan via het starten van een ‘discussie’. Of in een lopende discussie deel te nemen.

In gesprek durven gaan
In beide gevallen moet u in beweging komen. Het gesprek aangaan. “Jij hebt gemakkelijk praten” hoor ik dan wel eens. “Jij bent handig met woorden”. Maar geloof mij: iedereen kan dit, we doen het namelijk dagelijks. Gewoon het gesprek aangaan. Stelt u zich de persoon in levende lijve voor. Wat is na zo’n vraag uw eerste reactie?
Gaat u het gesprek aan, pas op voor de valkuil: ga niet verkopen! Laat de ontvanger merken dat u specialist bent en geef hem of haar het goede gevoel bij het juiste adres te zijn.

Durf los te laten
Wat ik hierboven schrijf kan écht iedereen. Ook uw medewerkers. Geeft u hen die mogelijkheid? Benut u de conversatiekracht van uw bedrijf voor de volle 100%? Mensen doen het liefst zaken met mensen. Ook via de digitale kanalen. Het enige wat u(w organisatie) moet doen is actief luisteren en reageren. De kracht van de dialoog? Wees relevant, inhoudelijk en op tijd.

2 thoughts on “Kracht van de dialoog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.