Het sleutelgatprincipe in communicatie

In mijn vorige columns heeft u kennis gemaakt met enkele beginselen van de communicatie. In deze bijdrage geef ik u – aan de hand van een metafoor met het sleutelgat – inzicht hoe u de samenhang analyseert.

sleutelgat

Beeld u zich even zo’n authentiek sleutelgat in van een oude deur. Ziet u de ronding voor de sleutelschacht met daaronder de opening voor de sleutelbaard? Schematisch gezien, ziet een sleutelgat eruit als een cirkel met daaronder een driehoek. En hier is een laagdrempelige parallel te maken met communicatie.

De sleutelbaard is de gekartelde zijde van een sleutel. De driehoek is de schematische weergave van het sleutelgatdeel waar de baard van de sleutel in verdwijnt. Uitvergroot bestaat deze vorm uit 3 delen. Metaforisch staat uw bedrijf in het midden; uw missie en propositie vormen het centrum. Links van u staan uw (bestaande en mogelijk nieuwe) concurrenten en rechts de markt- en techniekontwikkelingen die u (mogelijk gaan) raken. Teken uw situatie eens groot uit op bijvoorbeeld A3-papier en vul de afzonderlijke delen eens in. Het resultaat? Eenvoudige analyses van concurrenten, omgeving en eigen bedrijf.

In de cirkel past de schacht van een sleutel. De cirkelkern staat voor uw ‘waarom’ en kernwaarden. De buitenzijde van de schacht is dat wat uw klanten van u zien. De ruimte tussen de kern en buitenzijde staat voor de inhoud en waarde die u toevoegt. Ook hier geldt weer: teken uw situatie eens uit en vul het zo eerlijk mogelijk in. Het resultaat leest als een interne analyse.

Communicatie is het samenspel tussen de juiste sleutel en sleutelgat. Alleen dán opent de klant soepel uw deuren.

(column InstallateursZaken – …. 2016)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.