Eensgezindheid

De mededeling dat de consumentenbond CV-ketels gaat verkopen, heeft onder de installateurs het nodige stof doen opwaaien. Onder soms krachtige bewoordingen uitten tegenstanders het gevaar hiervan. Voorstanders zijn op één hand te tellen. Wie even verder kijkt, ontdekt dat het een herhaling van zetten is. Dezelfde effecten waren ook te constateren toen bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis voor haar leden om de hoek kwam met de collectieve inkoop van zonnepanelen. Opvallend is dat beide verenigingen ook collectieve energie-inkoop voor consumenten organiseren. En dit gebeurt nagenoeg zonder enig gemor uit de branche.

Wordt er in de branche met twee maten gemeten? Het lijkt van wel. In de situatie van de CV-inkoop raakt het de installateurs direct in de handel en is de wereld te klein. In het tweede voorbeeld is de energieleverancier de pineut en dat is minder erg. Dit meten met twee maten is vaker te zien. Denk maar aan discussies over kwaliteitsborging, serviceverlening of certificatieregelingen.

Het bundelen van de (markt)vraag om daarop een scherpe inkoop te baseren, is niet nieuw. Veel installateurs maken er zelf ook gebruik van via de zogeheten inkoopcombinaties. Het ontvangen voordeel vervolgens ook collectief vertalen naar een goed en eensgezinds marktaanbod ligt lastiger. Ligt hier een rol voor een branchevereniging? Een dergelijke belangenbehartiger zou vanuit haar achterban proactief aanbod kunnen bundelen richting clubs als de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis. Samengesteld aanbod waar naast prijs ook de deskundigheid, kwaliteit en servicegerichtheid van de verschillende deelnemende partijen een belangrijke plaats hebben.

Om dat te kunnen bewerkstelligen, is er eensgezindheid onder de installateurs nodig. De bewustwording dat je samen sterker bent dan alleen. Eensgezindheid over het kwaliteitsniveau van installeren, het service- en onderhoudsniveau en ga zo maar even door. Maar ook eensgezindheid in het zien van de kansen in de marktontwikkelingen waarmee deze column opende.

(deze column is geplaatst in Installateurs Zaken, editie februari 2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.