Het belang van identiteit en imago

Wie je bent en hoe de ander jou ziet. Dat is op z’n kortst wat communicatie bedoelt met identiteit en imago. Het zijn twee begrippen, die als een huwelijk met elkaar verbonden zijn. In een blogserie over communicatie, mag ik aan deze begrippen niet voorbijgaan. Over identiteit en imago zijn 1001 theorieën geschreven. Onmogelijk om hier volledig recht aan te doen in een snackblog als deze. Mijn doel is u te wijzen op het belang van dit duo.

Maar eerst een beknopte omschrijving. Identiteit – ook wel de corporate identity genoemd – is datgene wat uw bedrijf is en uitdraagt. Imago omschrijft zich als het beeld wat de buitenwereld (bijvoorbeeld uw klant) van uw bedrijf heeft. Identiteit en imago zijn terug te brengen naar drie gemeenschappelijke aandachtspunten:

  1. Gesproken of geschreven woord. Hamvraag hierbij is: hoe communiceert u? Gebruikt u bijvoorbeeld formele of informele taal. Komt de gebruikte taal op uw website overeen met die in uw offerte of aan de telefoon?
  2. Beeld en symbolen. Een logo, afbeeldingen of huisstijl. Past deze bij uw onderneming? Gebruikt u bijvoorbeeld stockfoto’s of eigen fotografie?
  3. Gedrag. De moeilijkst ‘beïnvloedbare’ in dit rijtje. Ieder mens gedraagt en uit zich op een bepaalde manier. Past het waarneembare gedrag van u en uw medewerkers bij uw organisatie? Ook bijvoorbeeld in lijn met de vorige twee punten?

Op basis van deze drie vormen uw stakeholders het beeld (= imago) van uw bedrijf. Kortom, deze drie aandachtspunten zijn ook gelijk uw instrumenten, waarmee u uw identiteit en imago kunt (bij)sturen.

Streef naar overeenstemming (congruentie) tussen deze drie. Want dat zorgt voor een mate van consistentie in dat wat u zegt, uitbeeldt of doet. Het maakt uw communicatie en marketing een stuk effectiever. Uw bedrijf wordt bekend, herkend en met de juiste dienstverlening: erkend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.