10 hulplijnen in gesprekken

hulplijnen-in-gesprekkenHet is bij u vast niet anders dan bij mij. Elke dag voer ik meerdere gesprekken. Thuis, op het werk, aan de telefoon en ga zo maar door. En elk gesprek is weer anders. In commerciële- en communicatietrainingen leerde ik gebruik te maken van verschillende gesprekstechnieken. Vaak gekoppeld aan een handig ezelsbruggentje. Onlangs kwam ik een lijstje met enkele van die bruggentjes tegen. Ik deel het graag met u, aangevuld met een aantal uit mijn eigenpraktijk. O ja, ze staan in willekeurige volgorde.

1- Raak met HID
Sommige gesprekken vragen voorbereiding, zeker als het om een verkoopgesprek gaat. Wat is de Historie van de klant? Probeer je In-te-leven in de klantsituatie. En misschien wel de meest onderschatten: met welk Doel ga je het gesprek in?

2- Laat OMA thuis
OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Oma’s wijsheden, daar heb je altijd wat aan maar nu toch echt even niet. Je gesprekspartner zit namelijk niet altijd op OMA te wachten. Oordelen over een ander en je mening geven is helemaal niet nodig als een ander alleen maar even zijn verhaal wil vertellen. En ook al zijn je adviezen nog zo goed bedoeld, luisteren is het allerbelangrijkste communicatiemiddel.

3- Wees een OEN
Open, Eerlijk en Nieuwsgierig een gesprek ingaan is van groot belang. Als je gaat communiceren dan moet je een open houding hebben. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek echt niet verder. Want als je eerlijk bent dan kom je ook nog eens echt over. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.

4- Trechter met HOU, WEAL en WEAP
Natuurlijk ben jij dik tevreden over je eigen bedrijf, je producten en je condities. Maar, hoe breng je dit nu klantgericht over de bühne? Kijk eens vanuit de ogen van de klant door – in volgorde – deze vragen te stellen: Hoe zie Uw organisatie erUit? Welke Eisen stelt u Aan een Leverancier en Welke Eisen stelt u Aan een Product?

5- Neem ANNA mee
Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Iedereen heeft weleens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen waardoor er misverstanden kunnen ontstaan.

6- Gebruik LSD
Luisteren, Samenvatten en Doorvragen: de techniek om beter tot de kern van het verhaal van de ander te komen. Bij het luisteren is het ook belangrijk om naar de lichaamstaal van de ander te kijken omdat dit vaak meer zegt dan woorden. En met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.

7- Gebruik het ABC
Wanneer je echt in gesprek bent en je goed luistert, hoor je je gesprekpartner vaak Argumenten noemen. Gebruik deze door er een Betekenins vanuit je organisatie aan te verbinden. En help vervolgens je gesprekspartner een conclusie te maken door een Controlevraag te stellen.

8- Smeer NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt omdat anderen denken te weten wat je denkt of bedoelt zonder dit na te vragen. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt.

9- Doe als een KOE
Kaken Op Elkaar. Vooral als je tijdens een gesprek verschillende standpunten hebt en het op een conflict uit kan gaan lopen doe dan als een KOE. Houd je kaken op elkaar, luister naar wat de ander te zeggen heeft. Alleen als jij luistert wordt er vaak ook naar jouw standpunt geluisterd.

10- Wees een HELD
Herkennen, Erkennen, Loslaten en Doorgaan. Soms wil je een gesprek tot in den treuren analyseren en meehelpen met het oplossen van het probleem. Herken en erken wat er nu precies verteld wordt en neem de gesprekken niet mee naar huis. Kijk wat er echt aan de hand is, laat het dan los en ga door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.