Op 1001 manieren zijn wij met elkaar te verbinden via het internet. We krijgen steeds meer podia om onze mening, waardering, ongenoegen of ‘personal stuff’ te delen met de wereld. In woord en beeld. Doordacht of impulsief. In vaktaal noemen we dit materiaal User Generated Content. Content waarmee – afhankelijk van de behoefte – door anderen iets gedaan wordt. Soms op een onvoorspelbare en bizarre manier.

Het woord social in social media duidt op de communicatie die over en weer ontstaat. En het groepsgedrag wat daaruit volgt. Ik focus eens op Twitter. Hoe verrijkt u uw volgers in hun kennis? Dat ze actief worden in het delen (retweeten). De uitdaging: maak van volgers ambassadeurs.

Doordacht gebruik maken van Twitter loont.  Het vraagt inspanning en tijd om digitaal in gesprek te gaan met uw publiek. Een open deur: vermijd de valkuilen! Bijvoorbeeld door alleen te zenden. Voor de 20ste keer twitteren dat u de nieuwste ketel tegen een scherpe prijs in de aanbieding heeft, werkt niet. Ik denk aan de twitterreeks van een airco-installateur; over hoe goed ze zijn. Of hun producten. Of de grootte van hun magazijn. Of…vul maar zelf in. Als volger word ik daar niet wijzer van!

Twitter is meer dan een digitale megafoon. Maak er gebruik van, trechter (luister) en toeter (zend). Hoe? Denk in het voorbeeld van de airco-installateur aan het delen van onderzoek: ‘Comfortabele werktemperatuur zorgt voor hogere productiviteit’. Vanzelf met een weblink naar onderzoek. Of feliciteer eens een opdrachtgever met de gemaakte keuze. Of voor het vertrouwen in jouw bedrijf.

Nog twee tips. Twitter niet als ‘bedrijf’. Wees in de bio (de profielomschrijving) duidelijk wie er áchter het toetsenbord zit. Dat is wel zo sociaal! En deel, reageer, waardeer en beantwoord tweets van anderen. U zult zien en ervaren: megafoon Twitter werkt.

One thought on “Megafoon twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.