Wat bepaalt het succes van een goed domoticaproject? Het antwoord op deze vraag kan heel verschillend zijn. Bijvoorbeeld dat de realisatie zonder noemenswaardige problemen is verlopen, of wanneer het technisch juist werkt of. Misschien wel dat het project financieel binnen budget is gebleven. Ik ben van mening dat het enige juiste antwoord is: als het voldoet aan de behoefte en verwachting van de (eind)gebruiker!

In essentie zal iedereen het hiermee eens zijn. De praktijk is echter weerbarstiger. Zo is in veel woning- en/of bedrijfsgebouwprojecten juist die (eind)gebruiker hekkensluiter in besluitvorming. Hiërarchie, vastgeroeste processen en businessmodellen gaan hen voor. Ik durf te stellen dat, wanneer de besluitvorming gebaseerd is op het klassieke proces van aanbesteden, de (eind)gebruiker zelfs buiten spel staat. Kan dat niet anders?

Ja. Het vergt alleen wel innovatie- en integratiekracht van alle betrokken bouwpartners in de keten. In procesgang en in uitvoering. Samengevat in een Programma van Prestatie-eisen (PvPe). In de klassieke aanbesteding is aangeven tegen welke prijs je het uitgewerkte Programma van Eisen kan realiseren. Het PvPe is gemaakt op de functie en (langere termijn) prestaties van de bouwontwikkeling, opgezet vanuit de behoefte van de (eind)gebruiker. Juist in deze economisch tijden is het moment daar, om de schijnzekerheid van het klassiek aanbesteden te doorbreken.

Prestatiegericht ontwikkelen, aanbesteden en realiseren stimuleert complementaire samenwerking. Ik ben ervan overtuigd dat het een woon- of werkomgeving oplevert, boven de verwachting van de (eind)gebruiker. En dat is winst voor álle partijen. Voor nu en later!

2 thoughts on “Domotica eist samenwerking

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.