Waarde van waarde

De waarde van waarde

Wat is waarde, uitgelegd in de context van bedrijven en haar marketing? En hoe staat het met toegevoegde waarde? Wat is dat nu écht? Is het waardemodel van Porter uit 1985 nog steeds bruikbaar in deze tijd? En hoe zit het eigenlijk met de value chain, value stream en het Business Model Canvas? Deze, en andere vragen rond waarde ga ik de komende tijd beantwoorden in een columnsreeks.

Vaak wordt het begrip direct gekoppeld aan geld. Aan euro’s dus. Maar, klopt dit wel? Of doen we daarmee te kort aan het begrip en is er een bredere uitleg? De columns in Installateurs Zaken gaan hierover. De reeks wordt opgeknipt in drie blokken. Het eerste blok van drie columns gaat over wat waarde is en hoe en waar(in) je het kunt herkennen. Daarna volgen er drie columns over hoe je waarde creëert en toevoegt. En dan tot slot leest u in het laatste blok over hoe u het in de organisatie inbrengt en borgt.

De serie schrijf ik vanuit mijn hoedanigheid als associate partner in STEM Industrial Marketing Centre. STEM IMC heeft tot doel technische mensen en bedrijven te verbeteren in hun marktgerichtheid. Dit doen wij onder andere door het geven van trainingen, opleidingen en masterclasses. De kennis die ik deel in de columns ga ik verbinden met extra informatie op de website. Denk hierbij aan invulschema’s of oefeningen die u helpen ‘waarde’ te plaatsen in uw eigen onderneming en activiteiten. De site vind u op www.stem-imc.com/InstallateursZaken. Er staat nu meer informatie over hoe een en ander in haar werk gaat.

Het is voor mij een experiment in het verbinden van offline (de maandelijkse column) en online (het studiemateriaal). Gaat het u helpen in het lezen, leren en doen? Ik hoor het graag van u!

(column: Installateurs Zaken, editie januari 2020)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.