Excuus voor de sluikreclame in deze blog. Ik doe het met de intentie iets duidelijk te maken. Namelijk de bereidwilligheid van publiek om mee te denken in keuzes en wat betrokkenheid kan doen met spontaniteit. Twee eenvoudige praktijkvoorbeelden.

Voorbeeld 1: co-creatie
Het bedrijf waar ik werk heeft begin dit jaar een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. Onze bedrijfsauto’s waren nog het enige nog niet was aangepast. Het plan was dit te doen met de vernieuwing van ons wagenpark. Het gaf ons tijd om na te denken over de uitvoering. Verschillende mogelijkheden passeerden de revue. Globaal genomen moest de bestickering passen op drie automodellen. De nodige creatieve sessies verder kwamen we tot een top drie. So far, so good. De uitdagin? De meningen lagen ver uitelkaar om te kiezen.

Spontaan kwam het in ons op om de keuze voor te leggen aan onze Facebook-fans. Op het uitgekiende tijdstip van 16.45 uur plaatsten wij een afbeelding met de vraag: “Welke vind jij het mooist?”. Ruim 1150 Facebook-gebruikers hebben de boodschap gezien, 200 hebben meegedacht en een reactie gegeven. En ja, wij hebben gekozen.

Voorbeeld 2: betrokkenheid
Terug in de tijd naar een woensdagmiddag in januari. Strenge vorst had het water voor ons bedrijfspand doen veranderen in betrouwbaar ijs. Voor de elfstedentocht was het “e’t giet nie on”. Voor Leertouwer ontstond ‘project-ijs’: zorgen voor een ijsbaan met licht en warmte. Via Twitter en Facebook nodigden wij het publiek uit. Er werd volop gedeeld en geretweetet. De lokale en regionale pers pikten het op en schreven erover. Het ging van mond-tot-mond.

Vrijdagavond. Het ijs was kleurrijk verlicht door (led)lampen. Spontaan verzorgt door leveranciers die het Twitter-bericht gelezen hadden. Het kleine team van 6 vrijwilligers (inclusief BHV’er) groeide spontaan uit tot ruim 15 personen. Er is 50 liter warme chocolademelk uitgedeeld en kilometers op het ijs rondgeborsteld met een veegmachine. Die vrijdagavond hadden ruim 350 kinderen en ouders ijspret op de “ijsbaan van Leertouwer”. Iemand Twitterde: “Dit is MVO in de praktijk.”

Beide voorbeelden hebben ons onbetaalbare goodwill gebracht. De kracht van het publiek en social media: wij gaan er zeker nóg meer gebruik van maken. U ook?

One thought on “De kracht van sociale media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Spamcheck Enabled)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.